روتیواتور چیست و کاربرد آن

درباره ادوات کشاورزی

روتیواتور چیست و کاربرد آن

۶ بازديد
روتیواتور چیست و چه کاربردی دارد؟
 
روتیواتورها یا پنجه های دوار به طور کلی از نظر طراحی و عملکرد با وسایل خاکورزی معمولی (مانند گاوآهن های برگشت پذیر و صفحه ای) متفاوت هستند. همه می دانیم که ذخایر آبی کشور کانال های مصرف مختلفی دارد و از این تعداد حدود 60 درصد از کل ذخایر آبی کشور در بخش کشاورزی هدر می رود. چند سالی است که با پر رنگ شدن معضل کم آبی در ایران، موضوع کشت نکردن شدید و جلوگیری از غرق شدن خاک و حفظ رطوبت خاک اهمیت زیادی پیدا کرده است. در روش خاک ورزی مرسوم، خاک توسط گاوآهن های برگشت پذیر یا صفحه ای زیر و رو می شود و بدین ترتیب ذخیره رطوبتی زیرزمینی از بین می رود. روتیواتورها به هیچ وجه خاک را نمی چرخانند و فقط خاک را تا عمق مشخصی برش داده و مخلوط می کنند. سائول در سال 1946 اولین اختراع این نوع گاوآهن را 90 سال پیش اعلام کرد. گاوآهن های دوار سالهاست که در اروپا مورد استفاده قرار می گیرند، اما در ایالات متحده بسیار دیرتر مورد توجه کشاورزان قرار می گیرند. دلیل این عدم استقبال آمریکایی ها گرانی این گاوآهن ها و نیاز به نیروی زیاد برای کار با آنها بود. امروزه در سایر نقاط جهان استفاده از گاوآهن دوار روز به روز در حال افزایش است.
 
آماده سازی بستر بذر پس از عبور از زمین و در نتیجه کاهش کل کشش یکی از دلایل استفاده اخیر از روتیواتورها است. با استفاده از نیروی موتور و انتقال آن از طریق محور قدرت به تیغه ها و خاک، به جای استفاده از کشش از طریق چرخ ها، توان کمتری هدر می رود و کار با آن ها میزان فشردگی خاک را کاهش می دهد. همچنین پس از عبور روتیواتورها از سطح خاک، شیار یا برآمدگی باقی نمی ماند
 
در نتیجه از گاوآهن های دوار برای این منظور استفاده می شود:
 
1- ساقه بقایای گیاه را خرد کرده و با خاک مخلوط کنید.
 
2- در خاک ورزی و آماده سازی بستر بذر، گاوآهن، هرس صفحه ای و سایر هرس ها را جایگزین کنید.
 
3- وجین و کشت محصولات برای انجام محصولاتی که به صورت ردیفی کشت می شوند.
 
4- مراتع را احیا کنید.
 
5- اراضی بایر را احیا کنید.
 
6- خاک باغات و تاکستان ها را تکان دهید تا لارو حشرات را از بین ببرید، مخصوصاً زمانی که کرم ها به درخت گیلاس حمله می کنند.
 
7- هنگام کاشت نواری، خاک را مخلوط کنید.
 
منبع:سایت https://yarmohamadishop.com/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.